Sunday, October 12, 2008

siakap, senohong, gelama dan ikan duri (siri 2)

Asalamualaikum

Salam Aspirasi untuk siswa siswi bersatu



Niat murni dan tujuan ikhlas. Tetapi apakan daya jika niat dan tujuan itu telah dikhianati secara terang-terangan. Itulah yang dilakukan oleh pro m kepada saya. Perbincangan yang dianjurkan bagi memupuk perpaduan dalam kalangan siswa siswi telah disalah tafsir oleh mereka. Manakan tidak, hatinya sentiasa berbau dan curiga kepada saudara seislam sendiri.

Perbincangan untuk perkongsian kuasa dalam tampuk kepimpinan MPPUSM tampaknya semakin kabur apabila pihak pro m bersifat tidak jujur dalam merealisasikan hasrat murni ini. Bukankah satu perkara yang baik apabila USM merupakan satu-satunya universiti yang mampu menyatukan siswa siswinya dalam meneraju kepimpinan siswa.

Tetapi hasrat murni itu dikhianati, dalam perbincangan sebelum ini, kedua-dua pihak iaitu Aspirasi Universiti dan pro m telah bersetuju untuk tidak menghebohkan perkara ini sehinggalah pada masa pilihan raya. Tetapi malang seribu kali malang, orang yang saya letakkan kepercayaan sepenuhnya telah memungkiri janji terebut. Mempunyai watak kepimpinan bercirikan islam, namun masih tidak mampu mengotakan janji.

Tidak habis setakat disitu, saya pula yang disarankan untuk bersikap jujur dan telus. Demi Allah, Tuhan yang memerintah alam, niat saya datang berjumpa dan berbincang sememangnya demi perpaduan dan keharmornian kampus. Saya mahu semua siswa siswi bersatu dibawah satu bumbung. Itulah apa yang ingin Aspirasi Univeriti perjuangkan. Dan dalam perancangan saya, isnin ini saya akan berjumpa dengan ketua pro m bagi meneruskan lanjutan perbincangan terebut.

Namun hasrat itu terbantut dan mungkin terkubur disebabkan sikap tidak jujur yang awal-awal lagi telah mereka tonjolkan. Janji hanya tinggal janji. Niat murni saya dipermainkan dan diperlekehkan oleh mereka. Jadi, buat apa saya mahu serahkan kepala saya pula kepada ketua mereka. Saya juga ada maruah, sekali orang menipu saya, tiada makna untuk saya percaya lagi.

Dalam perbincangan awal itu juga, saya cuba untuk merendah diri dan berlaku telus dalam perbincangan. Sehinggakan saya sanggup mencadangkan untuk masing-masing mendedahkan calon MPP akan datang supaya kita dapat menilai yang terbaik. Bukanlah saya hanya meminta mereka mendedahkan calon mereka sahaja tetapi kami juga akan berbuat perkara yang sama.

Hasratnya cukup mudah, kita berkehendakkan MPP yang seiring dengan univeriti. Jadi, mereka yag telah dinilai akan didedahkan dengan pelan tranformasi APEX universiti supaya mereka arif dan faham berkenaan perkara tersebut. Selain iti juga, mereka akan diberikan penerangan berkenaan pembangunan lestari kerana perkara itu merupaka teras dalan pelan tranformasi.

Tetapi apakan daya, cita-cita saya ingin melihat kepimpinan MPPUSM yang akan datang menjadi lebih hebat dan mantap telah dikuburkan oleh pihak pro m. Namun semangat saya tidak luntur, saya akan memastikan kepimpinan MPP Aspirasi Universiti yang akan datang, benar-benar faham akan isu tersebut dan mampu membantu univeriti menaikkan nama dipersada dunia disamping terus menjaga kebajikan siswa siswi.

Kepada siswa siswi sekalian, kekalkanlah perpaduan dan keharmornian yang kita kecapi sekarang ini. Teruskanlah sokongan anda semua kepada Aspirasi Universiti yang telah banyak membawa perubahan berguna dalam kepimpinan MPPUSM. Doa saya agar seluruh siwa siswi USM terus bersatu menjunjung misi dan visi universiti.

SAYA ASPIRASI, DIA ASPIRASI, MEREKA ASPIRASI, SEMUA ASPIRASI

* ikhlaskan diri dalam perjuangan membantu siswa siswi, ikhlas datang dari dalam hati, bukan hanya sekadar dari mulut yang bestari. Sama-samalah kita amalkan sikap bantu membantu, hari ini hari mereka, esok lusa siapa yang tahu.

Muhammad Syukri Ibrahim
Pengerusi Aspirasi USM
Sains politik/3

2 comments:

Anonymous said...

salam aspirasi...

kepada semua jentera dan calon aspirasi universiti, teruskan perjuangan. aku sentiasa sokong korang.

Anonymous said...

aspirasi xbest~~ ntah pa pe ja..hipokrit time kem simulasi la..main2 agama lg tu..hiashhh... tukar2..fikiran tukar bebeh