Thursday, October 9, 2008

Aspirasi Selamanya


Assalamualaikum…

Salam aspirasi untuk siswa-siswi Apex universiti


Politik kampus, ada yang terlibat dan ada juga yang tidak ambil tahu. Dalam masa yang sama, masih ada siswa yang keliru akan perjuangan MPP dalam politik kampus. Sebagai YDP MPPUSM, saya disini ingin berkongsi dengan rakan-rakan berkenaan perjuangan aspirasi saya. Aspirasi bukanlah satu parti yang bertanding dalam pilihan raya kampus, aspirasi juga bukanlah badan yang menyokong mana-mana badan politik luar dan aspirasi tidak juga didaftarkan dalam persatuan universiti. Tetapi aspirasi hanya satu semangat murni.


Mari menyingkap makna aspirasi, ianya tidak lebih daripada kehendak dan cita-cita. Tetapi aspirasi siswa yang saya pikul adalah lebih dari itu. Memang benar saya bercita-cita untuk seiring dan sejalan dengan universiti, kebajikan siwa dan masyarakat kampus. Tetapi aspirasi yang saya pikul adalah lebih dalam iaitu satu semangat cinta, sayang dan taat kepada universiti. Kenapa saya cinta dan sayang kepada universiti? Kerana universiti inilah tempat saya mencari ilmu, tempat saya tumpang berteduh untuk perkasakan ilmu didada dan tempat saya mencorak perjalanan hidup.


Jadi amat tidak wajar sekiranya saya menjatuhkan nama universiti, mampalitkan arang pada namanya dan tidak berusaha untuk menaikkan nama universiti kita ini. Taat setia itu penting, dalam kehidupan kita juga telah lama diamalkan sifat taat setia kepada ibu bapa, taat setia itu sifat mulia, tidak rugi jika kita mengamalkannya. Jika kita berfikir secara logiknya, adakah wajar kita memukul tangan orang yang memberikan kita hidup? Dalam konteks ini, hidup itu diibaratkan ilmu, tanpa ilmu, kita tidak dapat meneruskan kehidupan. Semua perkara didunia ini berkaitan ilmu, sama ada ilmu itu yang elok atau sebaliknya.


Justeru, saya ingin mengajak rakan-rakan untuk turut bersama saya dalam menjiwai makna, nilai dan perkataan aspirasi. Supaya kita menjadi orang yang bijak pandai kelak. Dapat membezakan antara realiti dan fantasi. Fakta dan auta. Hakiki dan misteri.


Jadi nilailah sendiri, semenjak MPP diambil alih oleh siswa yang beraspirasi kepada universiti, siswa siswi dan masyarakat kampus, kepimpinan siswa dilihat bertambah baik dari setahun ke setahun. Bermula sidang 03/04 sehinggalah kini, kepimpinan yang ditonjolkan semakin berkualiti, ruang dan peluang yang diberikan semakin luas, suara siwa juga semakin mudah disalurkan sehingga mampu bersemuka dengan pemimpin negara. Kebajikan pelajar semakin meningkat, pencapaiaan universiti pula semakin hebat. Inilah yang dihasilkan oleh aspirasi universiti. Jika diberi peluang, saya juga ingin menabur bakti di universiti ini selepas bergraduan. Kerana semangat aspirasi yang bersama saya, adalah aspirasi selamanya.


KITA ASPIRASI, KAMI APIRASI, SAYA ASPIRASI


Muhammad Syukri Ibrahim
YDP MPPUSM 07/08
Sains Politik/3

No comments: