Thursday, October 9, 2008

PEMBAHAGIAN 13-12 : SEJAUH MANA KEKUATAN PIHAK LAWAN


Assalamualaikum

Salam Aspirasi


Baru-baru ini, saya telah mengadakan satu pertemuan dengan YDP PMIUSM, saudara Asyraf untuk membincangkan isu berkenaan Pilihan Raya Kampus (PRK) yang akan berlangsung tidak lama lagi. Niat dan tujuan pertemuan itu tidak lebih daripada membincangkan soal pepaduan dalam kalangan siswa siswi di USM.

Hal ini kerana, saya melihat bahawa PRK yang sebelum ini hanyalah memecah belahkan perpaduan dalam kalangan siswa siswi. Perbalahan antara dua pihak yang tidak berkesudahan, pertengkaran antara penyokong-penyokong calon dan pelbagai insiden yang tidak menggambarkan perilaku seorag cendiakawan.

Namun dalam masa yang sama, PRK juga mambuktikan bahawa demokrasi kampus terus terlaksana dengan pemilihan Majlis Perwakilan Pelajar melalui pengundian oleh siswa siswi. Tetapi, dengan penarafan USM sebagai APEX universiti pada September yang lalu, saya merasakan sudah tiba masanya perbincangan harus diadakan untuk memilih perwakilan yang akan mewakili siswa siswi.

Seiring dengan hasrat Aspirasi Universiti yang mahu mentransformasikan kepimpinan pelajar, barisan kepimpinan MPPUSM 07/08 telah berhasrat untuk menubuhkan Parlimen Siswa yang akan menjadi medan perdebatan dan perbahasan berkenaan isu-isu kebajikan dan siswa siswi.

Jadi biarlah pemilihan MPP pada kali ini dan mungkin seterusnya dapat dilakukan secara musyawarah supaya kita dapat menumpukan usaha membantu universiti mencapai pelan transformasi yang digariskan. Berkenaan isu siswa siswi pula, kita boleh perdebatkan secara demokrasi di dalam parlimen siswa kelak.

Namun, ketelusan dalam perbicangan tersebut mula diragui yang mana pada pertemuan itu, kedua-dua pihak telah bersetuju untuk tidak mengwar-warkan kepada umum berkenaan cadangan pembahagian kerusi bagi pemilihan MPP. Rasa kesal dan terkilan terlahir daripada jiwa saya apabila terbaca artikel berkenaan di beberapa laman blog.

Janji yang diukir untuk perbincangan itu hanya habis ditempat perbincangan telah dikhianati oleh pihak lawan saya. Sedangkan kami telah bersetuju untuk membuat rundingan secara peribadi dan tidak menghebohkan kepada umum berkenaan perkara tersebut bagi memastikan pemilihan kali ini berlangsung secara aman dan harmorni.

Seperti yang telah saya jelaskan diatas tadi, tujuan perbincangan ini tidak lebih daripada untuk memupuk perpaduan dan memelihara keharmornian kampus. Tetapi mungkin pihak lawan merasakan kami berada dalam keadaan tertekan untuk menang pada pemilihan kali ini. Kesilapan yang tersangat besar jika mereka mengandaikan sedemikian kerana jentera PRK kami sudah bersiap sedia untuk bertempur dan calon-calon juga sudah bersedia berlawan.

Namun saya dapat mengesan sejauh manakah kekuatan pihak lawan pada perbincangan tersebut. Daripada analisis yang saya buat, pihak lawan hanya yakin untuk memenangi tidak lebih daripada 10 kerusi pada PRK kali ini. Hal ini kerana apabila saya bertanya kepada saudara YDP PMIUSM berkenaan keyakinan mereka untuk menang di kampus induk, beliua menyatakan bahawa mereka mampu menang kesemua 25 kerusi yang dipertandingkan.

Tetapi, apabila saya mencadangkan pembahagian kerusi 13-12 yang mana Aspirasi akan mendapat 13 manakala pihak lawan 12, dengan sepantas kilat beliau bersetuju dengan cadangan tersebut. Disitu sudah membuktikan bahawa mereka tidak mampu untuk memenangi lebih daripada 10 kerusi.

Hal ini kerana, jika mereka menyatakan bahawa mereka yakin untuk menang kesemua 25 kerusi di kampus induk, mengapa pula mereka dengan pantas bersetuju dengan cadangan pembahagian kerusi yang mana mereka diberikan kurang 1 kerusi. Sedangkan niat mereka adalah untuk mengambil alih dan merubah kepimpinan MPPUSM.

Kepada kesemua rakan-rakan yang bersama dengan Aspirasi Universiti, saya mengharapkan sokongan anda kekal bersama kami demi memelihara keharmornian dan kesejahteraan kampus lestari ini. Hanya Apirasi universiti sahaja yang akan menjaga kebajikan siswa siswi dan sentiasa bersama universiti.

SAYA ASPIRASI, KAMI ASPIRASI, KITA ASPIRASI

# Janganlah kita suka menuding jari menunjukkan salah seseorang kerana 9 jari lagi akan kembali kepada kita. Janganlah pula kita suka mencari salah seseorang kerana mungkin kesalahan kita lebih banyak daripada mereka. Bantulah memperbetulkan kesalahan itu dengan ilmu dan kepakaran yang dimiliki kerana perkara itu lebih baik daripada kita hanya berkata-kata.

4 comments:

Anonymous said...

Nampak sangat awak ni macam pembelit. Dah dia setuju pembahagian kerusi (cadangan awak) lepas tu pi bantai dlm blog.

Anonymous said...

btol2..kaji la dulu sedalam2nya... mungkin pada waktu tu,dia fikir yg dgn cadangan itu,kesepakatan antara semua pihak bakal dan telah terjalin..yg nak pegi analisis kelemahan tu kenapa?nak menjatuhkan maruah mereka di dalam blog?? islamnya kamu~~

Anonymous said...

huhuhuhuhu..... pic mu duk mano nih!!! hahahahah... de demo jumpo doh dengan bush...
napok supo duk mexcio jah!!!
hhuhuhuhu....

Anonymous said...

bonjour tout le monde. J'ai l'intention de créer un site Internet avec mon ami en Australie. Mais maintenant, plus tard, nous obtenons savoir qu'un site avec le même concept est déjà au Royaume-Uni et ils ont eux-mêmes breveter. fait cela peut nous causer des problèmes. deuxième chose est de savoir comment nous pouvons définir la durée et les conditions et politique de confidentialité. Je vous serais très reconnaissant de votre réponse. je vous remercie.