Sunday, October 12, 2008

siakap, senohong, gelama dan ikan duri (siri 1)

Assalamualaikum

Salam Aspirasi untuk siswa siswi bersatu


Cita-cita menggunung, impian melangit. Itulah pro m yang pada saya hanya memasang angan-angan mat jenin. Diketuai oleh insan yang berorentaikan ajaran islam tetapi sering melakukan penipuan dan pembohongan terhadap siswa siswi USM. Lakonannya mantap, gerak bicaranya menyentap. Tetapi malang, siswa siswi kini bukannya mudah untuk diperdaya. Apatah lagi untuk mempercayai tutur bicara pro m yang kini menyatakan mereka bersama universiti menjunjung perubahan.

Adakah benar pro m bersama univeriti? Satu hakikat yang amat mustahil berlaku. Imbas sahaja kembali aktiviti dan tingkah laku mereka. Dimanakah aktiviti-aktiviti pro m yang menjuruskan perpaduan? Kemasyarakatan? Yang ada, mereka hanya menganjurkan aktiviti untuk siswa siswi islam bagi pmi dan hanya untuk rakan-rakan daripada kaum cina bagi pbt. Itukah yang dikatakan bersama universiti? Kelakar dan melucukan.

Saya amat berharap agar siswa siswi menilai dahulu setiap apa yang dibicarakan oleh mereka ini. Mereka mengatakan mereka bersama universiti tetapi merekalah juga yang berusaha untuk memburukkan nama universiti. Buktinya saya ada, semasa berlakunya khabar angin bahawa ada orang minyak di USM, merekalah orangnya yang memanggil wartawan untuk pergi berjumpa dengan TNC BHEPP bagi menyerahkan memorandum.

Apakah tujuan memorandum itu? Kenapa perlu memanggil wartawan? Hal ini sudah terpampang bahawa mereka sengaja mahu memalukan pihak universiti dalam konteks menjaga keselamatan siswa siswi sedangkan perkara itu hanyalah khabar angin. Bukannya susah untuk berjumpa dengan TNC BHEPP bagi membincangkan soal tersebut secara diplomasi dan pada masa memorandum itu dihantar, tiada seorang pun siswa siswi yang membuat laporan tentang perkara tersebut tetapi mereka yang melatah lebih-lebih.

Bagi pihak MPP Aspirasi pula, kami tidaklah terus melatah apabila khabar angin itu disebarkan. Kami menghantar surat kepada pihak keselamatan untuk kerapkan rondaan di dalam kampus. Itu barulah tindakan yang mencerminkan kita bersama universiti. Menjaga nama universiti dan pada masa yang sama, keselamatan dan kebajikan siswa siswi turut kami pelihara.

Sudah terang lagi bersuluh, pro m sememangnya tidak jujur dan pembohong dalam perjuangan mereka. Tetapi saya yakin dan percaya bahawa siswa siswi bijak menilai yang mana kaca yang mana permata. Teruskanlah berusaha untuk memastikan keharmornian kampus terpelihara dengan seiring dan sejalan bersama-sama kepimpinan Aspirasi Universiti.
Muhammad Syukri Ibrahim
Pengerusi Aspirasi USM
Sains Politi/3

2 comments:

Anonymous said...

huhuhuhuhu!!! aku mula2 skali comment.... bendo ni...

Anonymous said...

che mat,megat same hensem