Thursday, October 9, 2008

SALAM ASPIRASI UNTUK SISWA SISWI BERSATU


Assalamualaikum


Salam aspirasi untuk siwa siswi bersatu


Aspirasi dan mahasiswa bersatu (MB), ramai diantara kita yang masih tidak memahami makna dan peranan disebalik salam aspirasi untuk siwa siswi bersatu. Untuk pengetahuan siswa siswi, aspirasi itu bermakna cita-cita dan MB itu merujuk kepada anda semua sebagai siswa siswi USM.


Namun jika kita selami makna aspirasi itu dengan mengaitkan misi dan visi universiti, maka akan lahirlah semangat cinta dan sayang kepada universiti daripada perkataan aspirasi itu. Perkara inilah yang hendak diterapkan kedalam jiwa siswa siswi sekalian.


Semangat cinta dan sayang kepada universiti kita dan pada masa yang sama, kita sentiasa seiring dan sejalan bersama-sama misi dan visi universiti. Bukankah menjadi kewajipan setiap siswa siswi sama ada masih menuntut ataupun sudah bergraduan mempunyai semangat aspirasi terhadap universiti kita (USM).


Itu semestinya perlu, sebagai siswa siswi USM, kita perlulah menjaga nama baik universiti disamping berusaha mengharumkannya dipersada dunia. Manakala MB pula seperti yang saya jelaskan sebentar tadi. Anda semualah merupakan Mahasiswa Bersatu. Sebagai siswa siswi universiti dalam taman ini, kita seharusnya mempunyai satu semangat persaudaraan antara satu sama lain.


Menjaga perhubungan dan sentiasa berusaha mengeratkan persahabatan. Itulah semangat MB yang anda perlu bawakan. Sebagai siswa siswi di USM, kita dituntut untuk saling hormat menghormati, sayang menyayangi dan mempunyai sikap bantu membantu. Barulah masyarakat memandang tinggi budi pekerti siswa siswi di era global ini.


Justeru, tidak perlulah menjadi satu paksaan untuk semua siswa siswi di universiti ini sama ada junior mahupun senior untuk mempunyai semangat aspirasi untuk siswa siswi bersatu, anda seharusnya memikirkannya sendiri. Berada di bumi minden ini, menuntut ilmu di kampus sejahtera ini dan bakal bergraduan sebagai graduan universiti di dalam taman ini yang kini menjadi univeriti APEX.


Jadi tanggungjawab untuk menjaga nama universiti dan pada masa yang sama menjaga perhubungan sesama kita adalah menjadi tanggungjawab setiap individu dan tidak terlepas juga untuk pegawai serta staf. Semoga dengan sedikit penjelasan ini, siswa siswi telahpun faham serba sedikit berkenaan salam aspirasi untu siswa siswi bersatu. Bukalah mata dan pandang ke langit kerana disitu letaknya keindahan alam. Bukalah mata hati dan berfikir menggunakan akal yang dikurnia kerana disitu letaknya kebijaksanaan.

Salam Aspirasi untuk Siswa Siswi Bersatu

Muhammad Syukri bin Ibrahim
YDP MPPUSM 07/08
Sains Politik/3

No comments: