Thursday, October 9, 2008

PROMAHASISWA@IDEALISME : INDAH KHABAR DARI RUPA

Assalamualaikum

Salam aspirasi

Baru-baru ini, kampus telah dilanda edaran risalah oleh sekumpulan pelajar yang menamakan diri mereka promahasiswa. Pelbagai isu berkenaan suara dan peranan mahasiswa diletakkan didalam edaran tersebut. Namun, secara jujurnya, saya langsung tidak bersetuju dan tidak menyokong perjuangan seperti itu.


Pertama, mereka menunjukkan kepada masyarakat kampus tentang perpecahan semata-mata, sebelum ini, tiada satu pihak pun yang tampil untuk mengasingkan exco-exco dalam MPPUSM. Tetapi dengan kehadiran promahasiswa, mereka dengan sombong dan beraninya telah memecah belahkan perpaduan dan keharmornian kepimpinan MPPUSM yang mana kesemua exco-exco telah dipilih oleh masyarakat kampus.


Tindakan mereka mengasing-asingkan MPP amat tidak wajar dan menunjukkan sikap yang tidak matang dan kebudak-budakan. Bukankah kita berada di menara ilmu yang sama, jadi kenapa kita perlu membeza-bezakan antara kita? Jika agenda sebegitu yang ingin dibawa oleh golongan ini, mereka tidak layak menggelar diri mereka sebagai promahasiswa tetapi sebagai prosak mahasiswa.


Nyatalah bahawa apa yang disuarakan oleh golongan ini tidak lebih daripada indah khabar dari rupa. Lebih elok jika kita berbincang berkenaan isu perpaduan antara kita. Perkara itu lebih elok dan mulia. Saya mengandaikan siswa siswi dapat menilai dan memahami apa yang saya maksudkan. Bukanlah niat untuk memburukkan sesiapa tetapi hanya hadir untuk memberikan pandangan peribadi berkenaan pergerakan kepimpinan siswa kini.


Jadi, saya menyarankan supaya kita bersama-sama sehati sejiwa untuk menjaga universiti ini supaya kekal aman dan harmorni. Jadilah siswa siswi yang ada semangat cinta dan sayang kepada universiti dan semangat apirasi universiti.


Muhammad Syukri Ibrahim
YDP MPPUSM
Sains Politik/3

No comments: